در ادامه  مطلب


 

قرار ملاقاتى با تکین حمزه لو و در منزلش واقع در غرب تهران گذاشتیم و براى رسیدن به این روز لحظه‏شمارى کردیم. خواندن رمان‏هاى لطیف و دلنشینى چون «مهر و مهتاب»، «افسون سبز»، «بعد از او» و... حس کنجکاوى ما را نسبت به شناخت و دیدار او بسیار برانگیخته بود. برخورد صمیمى و بى‏تکلف او ما را به مصاحبه‏اى گرم و موفق امیدوار ساخت.
همان طور که توقع داشتیم بانویى جوان، خوشرو و مهمان نواز در را به روى ما گشود. کسى که با وجود سن کم و موفقیت‏هاى بسیار، به جاى غرور و تکبر، تواضع و فروتنى وجه غالب شخصیتش بود. زندگى مرتب و به دور از تجمل او یادآور خانه نوعروسان بود و نحوه ارتباطش به قدرى صمیمانه بود که احساس راحتى بسیار کردیم.
تکین حمزه‏لو در بیست و دوم فروردین سال 1356 در تهران متولد شد. پس از اتمام تحصیلات دبیرستانى، در رشته عمران شاهرود و مهندسى نرم‏افزار دانشگاه آزاد اسلامى واحد شمال تهران پذیرفته شد که چون در همان زمان درگیر مسائل ازدواج بود، لاجرم تهران را براى ادامه تحصیل انتخاب کرد. دوره مهندسى را در مدت پنج سال به اتمام رساند و فرزند اولش ایلیا، متولد سالهاى دانشجویى اوست.
از همان ابتدا به کارهاى هنرى بسیار علاقه داشت و در رشته‏هاى مختلف هنرى به فعالیت مى‏پرداخت و تحت تعلیم دکتر مهربان، استاد دانشگاه الزهرا نقاشى، رنگ روغن و آبرنگ و زیر نظر استاد ناطقه سمیعى، مینیاتور را تجربه کرد. اما با تولد فرزندش این کار را به یکباره کنار گذاشت. پس از آن کار ویرایش اولین اثر ترجمه مادرش را به عهده گرفت که اتفاقا کار موفقى از آب در آمد. به دنبال آن به سفارش نشر شادان کار خلاصه کردن چند اثر را به عهده گرفت، اما در پایان کار به این نتیجه رسید که متون اولیه چندان سنگین نبوده‏اند. بنابراین به پیشنهاد مدیر انتشارات که به او گفت: «اگر تو بهتر مى‏توانى بنویسى پس خودت هم دست به کار شو» داستان زندگى یکى از آشنایان را که درگیر مسائل طلاق بود به رشته تحریر در آورد که به قول خودش کار شسته رفته‏اى هم از آب در آمد و «افسون سبز» نام گرفت که بدون دست برد و بازنویسى، حدود سالهاى 80-79 همزمان با نمایشگاه کتاب از زیر چاپ بیرون آمد. تکین در مورد آن دوران چنین مى‏گوید: «به عنوان نویسنده به غرفه انتشارات دعوت شده بودم ولى هر کس کتاب را برمى‏داشت و مى‏فهمید من نویسنده آن هستم، آنرا سر جایش مى‏گذاشت. چون اولا من را نمى‏شناختند دوما تصور نمى‏کردند یک نویسنده کم سن و سال چیز جالبى براى نوشتن داشته باشد، هر چند که این کتاب بعدا تا چاپ هشتم هم رسید».
تکین با فروتنى در ادامه مى‏افزاید: «اگر چه امروز بسیارى مرا مى‏شناسند اما آثار من از نظر ادبى جزو دسته ادبیات ماندگار نیستند، چون ماندگارى شرایط خاصى دارد. با این وجود دوست دارم و دلم مى‏خواهد ادبیاتم تأثیرگذار باشد. بعد از «افسون سبز» شروع به نوشتن «مهر و مهتاب» کردم و چون نمى‏خواستم به شعور مردم توهین کنم براى نوشتن آن تحقیق زیادى کردم. بارها به بیمارستان‏هاى سجاد و ساسان مراجعه کردم، دو سه ماه از نزدیک با جانبازان شیمیایى در ارتباط بودم، چند بار هم به بنیاد جانبازان سر زدم تا توانستم این کتاب را به پایان برسانم که خیلى تأثیرگذار بود و خوانندگانى که با من در ارتباط بودند به این مسأله اشاره داشتند».
به همین جهت خانم حمزه‏لو معتقد است تحقیق و مطالعه قبل از نوشتن بسیار مهم و مؤثر است. ممکن است از نظر افراد عادى، نوشته درست و بى‏نقص به نظر برسد اما افراد متخصص و آگاه در آن زمینه، با مطالعه کتاب پى به نواقص خواهند برد و چه بسا که به نظرشان مسخره هم بیاید. در مورد نحوه انتخاب سوژه از او پرسیدیم که پاسخ داد معمولا دنبال سوژه‏هاى نابى مى‏گردد که کمتر راجع به آنها نوشته شده است. پس از انتخاب موضوع اصلى به تحقیق مى‏پردازد تا اطلاعات لازم و کافى به دست آورد. سپس شروع به نوشتن مى‏کند و در اکثر مواقع پایه و اساس داستان، یک سوژه واقعى است.
تکین در حال حاضر علاوه بر نوشتن، کار بررسى کتابهاى انتشارات شادان را هم بر عهده دارد و این مسأله باعث مى‏شود به طور مستمر مطالعه کند و این براى او که در خانواده‏اى اهل مطالعه پرورش یافته و خواندن یکى از فعالیت‏هاى روزمره اوست، امرى طبیعى است. علاوه بر این ویراستارى کتاب چند ناشر دیگر را هم بر عهده دارد و به تازگى به همراه مادرش یک انتشارات تأسیس نموده است. مشوق و راهنماى اصلى خانم حمزه‏لو مادرش مى‏باشد، چون او هم در این زمینه فعالیت مى‏کند براى تکین فرد حامى محسوب مى‏شود. معمولا اولین کسى که تکین نوشته‏هایش را براى مطالعه در اختیارش مى‏گذارد، مادرش مى‏باشد و چنانچه مورد تأیید وى قرار گیرد احساس آرامش و آسودگى مى‏کند.
وى در مورد مسائلى که باعث دلسردى و مانع اجراى کار مى‏باشند، مى‏گوید: «وقتى بعضى از جملات نوشته‏هایم را که به نظرم بار احساسى زیادى دارد حذف مى‏کنند، ناامید مى‏شوم، زیرا عشق به هر حال وجود دارد و باید آن را شناخت».
از ایشان پرسیدیم آیا تا به حال با مواردى مواجه شده است که مردان به جهت ناخشنودى از موفقیت زنان، سد راه آنان شوند و در مجموع، نظرش در این رابطه چیست که چنین پاسخ داد:
«من هم معتقدم این حالت وجود دارد، زیرا این گونه مردان از اینکه زن به استقلال برسد، احساس خطر مى‏کنند. ولى در مورد من چون رفتارم با گذشته هیچ تغییرى نکرده است و شوهرم را عاشقانه دوست دارم، چنین وضعى پیش نیامده است. همسرم بسیار به کار من علاقه‏مند است. کتابهایم را نمى‏خواند اما براى هر کدام خیلى ذوق مى‏کند، هر چند که متعصب است اما هیچ گاه مانع کار من نبوده است».
خانم حمزه‏لو هدف خود را از نوشتن، بیان مطالبى مى‏داند که نسل جوان، که در واقع مخاطبان اصلى آثارش هستند، نگاه درستى به آن ندارند. مانند مسائل و مشکلات جانبازان و نگاه بد جوانان به آنان. وى دوست دارد حتى در یک داستان عاشقانه هم مطالب مفیدى بگنجاند که بر روى جوانان اثر گذار باشد و همیشه به دنبال موضوعات جدید است و از کلیشه شدن گریزان.
معمولا براى انتخاب اسم کتابها لیستى تهیه مى‏کند و با مشورت ناشر نامى را که مناسب‏تر است انتخاب مى‏کند. در مورد طرح روى جلد معمولا نظر نمى‏دهد و آن را بر عهده ناشر مى‏گذارد. هر چند در بعضى موارد آنها را نپسندیده است، اما تصور مى‏کند ناشر در این مقوله باتجربه‏تر و آگاه‏تر است. از ایشان پرسیدیم وقتى داستانى به پایان مى‏رسد چه احساسى دارد که پاسخ داد: «در این هنگام احساس آرامش مى‏کنم و فکر مى‏کنم قهرمانان داستان پى زندگى خودشان رفته‏اند».

فهرست آثار:
افسون سبز
از آنسوی آینه
مهر و مهتاب
دخترى در مه
در پایان شب
بعد از او
عاشقانه، براى پسرم
محکوم به نیستی

برگرفته از سایت: انتشارات شادان





تاريخ : ۱٦ بهمن ۱۳٩۱ | ٥:٠۸ ‎ب.ظ | نویسنده : مـــریـــم | نظرات ()
  • سامان | اخبار